Tadabbur Al Kahfi

 Sumber : Kuliah Dr Rosdi Ismail


Tadabbur Surah Al Kahfi

 

 

Ayat 2

Jiwa Qayyiman (فيما)

Nota:-

·        Jiwa Qayyiman perisai utama lawan penyakit "TUHAN COVID".

·        Penyakit sudah jadi "tuhan yang sangat ditaati" hingga hilang dan langgar segala syariat Allah.

·        Keputusan Medis sudah jadi teras akidah yang tidak boleh sangkal lagi.

 

Ayat 4-5

Pemikiran Yang Bingung dan Puncanya

·        Pemikiran bingung adalah kesimpulan atau keputusan yang dibuat berlawanan dengan kehendak Allah SWT.

·        Orang bingung akan sanggup mengucapkan sesuatu yang tidak dapat diterima akal yang waras, kerana tidak mempunyai asas ilmu dan dalil.

·        Punca bingung apabila manusia tidak sedar dia sebenarnya TIDAK ADA ILMU dan telahpun mewraisi kejahilan sejak turun temurun.

·        Golongan sanggup menjadi juru cakap kepada orang lain sekalipun ia bercanggah dengan apa yang mereka sedia imani.

·        Kata-kata orang bingung semuanya adalah dusta

 

Ayat 6

Sikap Berhati-hati

·        Terlalu ghairah atau gopoh dalam menyampaikan kebenaran juga boleh mendedahkan diri kepada fitnah.

·        Sandarkan setiap tindakan kepada pertolongan Allah dan bukannya kekuatan diri atau strategi.

·        Jangan terlalu cepat membuat kesimpulan atau penilaian, kerana maklumat kita belum benar2 matang.

·        Tempoh 14 hari adalah jarak matang yang cukup untuk buat penilaian.

 

Ayat 6 & 7

Hiasan Dunia dan Pengaruhnya

·        Hiasan Dunia boleh mempengaruhi sikap manusia untuk menentang Allah SWT, apabila sudah dianggap lebih penting dari Allah SWT.

·        Jangan sandarkan usaha kita kepada keyakinan diri semata-mata, sebaliknya bergantunglah kepada pertolongan Allah SWT.

·        Usah biarkan keadaan sekeliling mempengaruhi sikap kita terhadap Allah SWT, sebaliknya olah keadaan tersebut agar ia menyokong hasrat Allah SWT.

 

Ayat 7-8

(16/09/21)

Halangan Menerima Kebenaran

·        Pancingan dunia (زينة) adalah sebab utama kebenaran ditolak, sekalipun ia diakui benar.

·        Daya tarik yang ada pada keindahan dunia ( ما على الأ{ض) adalah asas ujian kepada perbuatan dan amalan manusia.

·        Ihsan adalah teras ukuran ketepatan sesuatu amalan itu sama ada untuk Allah atau untuk makhluk.

·        Ihsan adalah perisai ampuh untuk mengelak daripada fitnah dajjal dalam setiap amalan yang kita lakukan.

 

Ayat 9

Rasa Kagum Yang Berlebihan

·        Nabi SAW ditegur Alllah SWT agar tidak terperangkap dengan rasa kagum terhadap sesuatu secara berlebihan, kerana itu boleh meletakkan kita dalam keadaan yang tidak sepatutnya.

·        Boleh kagum terhadap sesuatu pada kadar kedudukannya di sisi Allah SWT. Maksudnya, kagum terhadap sesuatu sebagai makhluk ciptaan Allah SWT adalah tidak salah.

·        Ashabul Kahfi adalah sebahagian daripada tanda-tanda kebesaran Allah. Kagumlah kepada kebesaran Allah dan bukan kepada batang tubuh dan kondisi mereka.

·        Sesungguhnya tanda-tanda lain, seperti pertukaran malam dan siang, bulan dan matahari, langit dan bumi adalah tanda kebesaran Allah yang lebih hebat daripada Ashabul Kahfi.

 

 

Ayat 10

(21/09/21)

( إذ أوى الفتية إلى الكهف )

Pemikiran Rububiyyah dalam arus perdana

·        Kita perlu perlu peka terhadap perkembangan semasa dan kesannya terhadap Rububiyyah Allah SWT.

·        Pemikiran Rububiyyah menuntut kita tidak mengalah dengan tuntutan semasa, bila ia kelihatan bercanggah dengan hasrat Allah SWT, sekalipun kita terpaksa berpisah daripada kebiasaan kita.

·        Kehebatan Ashabul Kahfi ialah pada istiqamah mereka mempertahankan Rububiyah Allah, dan bukannya pada tempoh 309 tahun mereka berada dalam gua.

 

·        Gua adalah simbolik kepada kembali kepada fitrah, apabila kondisi semasa sudah menentang Rububiyyah Allah SWT

 

Ayat 10

(23/09/21)

( فقالوا : "ربنا آتنا من لدنك رحمة" )

Minda Ashabul Kahfi - "Pemikiran Ladunni"

·        Perkataan ( ربنا ) menjelaskan Rububiyyah menjadi tunjang dan sandaran kebergantungan mereka kepada Allah dalam apa jua urusan kehidupan.

·        Kata kerja ( آتنا ) menunjukkan hanya berharap kepada Allah dan tidak langsung bergantung kepada makhluk. Mereka sangat yakin Allah nakan kabul permintaan mereka.

·        Ungkapan ( من لدنك ) menjelaskan mereka sentiasa mendampingi Allah pada setiap ketika dan bukan hanya ketika terdesak. Ia adalah satu hubungan yang mesra antara mereka dengan Allah SWT.

·        Rahmat ( رحمة ) yang dipohon disebut kemudian selepas ( من لدنك ) adalah gambaran bahawa mereka sangat utamakan hubungan mereka dengan Allah berbanding apa yang mereka daripada-Nya.

·        Partikel ( ف ) pada kata kerja ( فـ + قالوا ) adalah gambaran kepada kondisi mereka yang sentiasa berinteraksi dengan Allah dalam ap jua kondisi yang mereka hadapi.

·        Kata kerja ( قالوا ) adalah hujah bahawa doa mereka tersebut adalah lukisan kepada isi hati dan watak diri mereka.

 

Ayat 10

(24/09/21)

(وهيء لنا من أمرنا رشدا )

Mengolah Impak Qadha'

·        Qadar adalah ukuran Allah pada ASBAB berlaku sesuatu perkara menurut sunnah kauniyyah yang Dia telah tetapkan.

·        Qadha' adalah natijah kepada hubungan ASBAB sesuatu kejadian. Ia adalah ketetapan yang telah diatur Allah dengan kebijaksanaan-Nya.

·        Biar apa Qadha' yang terhasil, tetapi mintalah supaya Allah olah agar ia memberi kebaikan kepada kita

·        Keratan doa ini adalah untuk cover apa yang bakal terjadi dalam hidup kita. Adapun keratan sebelum adalah untuk cover apa yang sudah terjadi dalam hidup.

 

Ayat 11-12

(26/09/21)

Kemustajaban Doa

·        Dua syarat utama doa mustajab;-

a.       Yakin kepada Allah SWT sebagai yang maha berkuasa ( ربنا )

b.       Putus rasa kebergantungan atau berharap kepada makhluk, sebaliknya hanya bulat meminta kepada Allah SWT.

·        Darjat atau tahap kebergantungan kita kepada Allah akan MENENTUKAN bentuk istijabah Allah SWT terhadap yang kita minta.

·        Apa yang dianugerah (tidur 309 tahun) kepada Pemuda Gua tersebut adalah anugerah yang berlaku di luar hukum akal manusia.

 

Ayat 11-12

(Tambahan) 

(2709 21)

Kehebatan Gua Al- Kahfi

·        Ia adalah simbolik kepada kondisi luar biasa yang sedang dihadapi.

·        Kondisi sesuatu perkara masih boleh diterima selagi ia tidak menjadi halangan kepada objektif yang kita perlu.

·        Allah boleh melakukan sesuatu diluar logik akal, sebagai hujah kepada kebangkitan hari kiamat.

 

Ayat 14

(30/09/21)

Ribaat Hati

·        Ribat Hati ( وربطنا على قلوبهم ) merujuk kepada tautan iman yang kejap pada hati-hati tujuh pemuda tersebut. Mereka tidak goyah sama sekali ketika berhujah dengan kaum mereka.

·        Ribaat Hati adalah anugerah kedua yang disandarkan kepada Aqidah Rububiyyah selepas hidayah.

·        Ribat Hati membuat mereka tenang dan bersahaja ketika berdialog ( إذ قاموا فقالوا ) menyetakan TUHAN YANG SEBENAR kepada kaum mereka.

·        Makhluk tidak layak menjadi TUAN ( ربنا رب السماوات والأرض )

·        Jangan berdoa atau beharap kepada selain Allah SWT, kerana ia adalah urusan penyembabahan kepada seorang tuan. ( لن ندعو من دونه إلها ).

 

Ayat 15

(03/10/21)

Dusta Atas Nama Allah

·        Kita perlu dedahkan kesalahan fatal golongan tertentu yang boleh mempengaruhi masyarakat.

·        Perlu peka terhadap perubahan yang berlaku pada orang sekeliling kita, lebih-lebih lagi kaum sejenis kita.

·        Menyembah, puja, dan agungkan selain daripada Allah adalah satu pendustaan dan perbuatan paling zalim.

·        Tidak mencari hujah yang padu pada setiap tindakan yang dilakukan adalah perbuatan tidak wajar

 

 

 

Ayat 16

(04/10/21)

Uzlah & Ketuanan Allah

·        Uzlah ialah proses mengasingkan diri daripada komuniti sedia ada, menuju ke suatu tempat baru yang lebih sesuai dengan fitrah.

·        Kita hanya boleh beruzlah apabila;-

a.       Ruang untuk menyatakan kebenaran Tauhid sudah tertutup sama sekali, bahkan suaranya menjadi semakin tenggelam dan kabur.

b.       Syiar dan syariat Allah makin terpadam dan diberi tekanan yang luar biasa.

·        Tujuan Uzlah ialah untuk menjamin ketuanan Allah dapat ditegakkan dalam segenap ruang kehidupan. Ia tidak boleh disandarkan kepada kepuasan diri semata-mata.

·        Uzlah atas dasar tersebut akan dapat dua anugerah Allah;-

a.       Kasih dan rahmat Allah yang akan berkati kehidupan kita.

b.       Olahan daripada keadaan yang lebih teruk kepada keadaan yang lebih baik.

 

 

Ayat 17

(07/10/21)

Sunnah Kauniyyah Pintu Hidayah

·        Sunnah Kauniyyah ialah sistem urus tadbir perjalanan alam dalam bentuk asal/tabii ciptaan Allah SWT.

·        Kita dituntut (وترى) untuk mengkaji dan memahami Sunnah Kauniyyah dalam mengurus kehidupan kita, agar kedua-duanya (Sunah + Kehidupan) berjalan seiring.

·        Keserasian houngans antara Sunnah Kauniyyah dan Urus Tadbir kehidupan akan memudahkan kita mendapat HIDAYAH Allah SWT.

·        Hidayah itu milik Allah. Ia akan diberi kepada sesiapa yang mengurus kehidupannya menepati Sunnah Kauniyyah yang Allah sudah tetapkan.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


No comments:

Post a Comment

Masukkan pandangan anda